Het is natuurlijk alweer een week geleden maar door tijdgebrek kon ik nog niet eerder reageren op het feit dat Armin van Buuren de nieuwe nummer één van de wereld is! De nummer 1 van de DJ Magazine Top 100 that is! En trots dat ik ben! Niet normaal. Armin is natuurlijk toch een beetje `van ons`.

In de beginjaren van de “O” leerden we elkaar kennen, Armin en ik. Dave Lewis, toenmalig manager van Tiësto, had me al verteld over zijn nieuwe ster, Armin van Buuren. Ik kende Armin uitsluitend van zijn producties (eerst bij Dance Tracks, later bij Cyber Records) maar Dave Lewis verzekerde me: “Hij kan echt goed draaien ook!” Dus ja, als Dave zoiets zegt…. dan neem je dat aan. Bovendien krijg je dan ook Tiësto een keertje vaker. Dave bleek gelijk te hebben. Dat had Dave in die tijd wel vaker want buiten Tiësto en Armin waren ook Marco V en later Ferry Corsten bij zijn agency betrokken. Het was al snel duidelijk: het publiek sloot Armin snel in het hart. Zijn stijl en performance leek -vooral in die begintijd- wel héél erg op Tiësto maar niemand die erom maalde. Een avond Armin in de “O” was gewoon vol en vooral leuk. Het feit dat Armin zo’n ongelooflijk aardige jongen was (is) speelde natuurlijk ook een grote rol. Zijn “Armin Only” blijft legendarisch. Twaalf en een half uur lang Armin! Het verslag van die avond vind je nog steeds bij de oude columns (“12 uur Armin” uit 2002). Ik herinner me vooral het feit dat Armin geen één keer naar het toilet was geweest in die gehele periode. Voor een DJ sowieso al een unicum. Wij waren Tom Harding gewend en die blééf naar het toilet gaan. Heel vreemd.

Het waren mooie tijden. Ik spreek Armin gelukkig vrijwel wekelijks aangezien hij sinds 2000 (!!!) een column verzorgt tijdens mijn radioprogramma “De Flitsende 50” op Fresh FM. Ook dat tekent de man: terwijl de minder drukke deejays veelal een weekje niet bereikbaar zijn is Armin er -zo goed als- elke week. Of hij nu in Sydney zit, in Dubai, in Shanghai, New York, Manchester of in Ahoy’….. Armin is bereikbaar. Soms zet hij zelfs midden in de nacht zijn wekker om speciaal voor de column wakker te worden. Het leuke is dat hij altijd wat te melden heeft. Een mening over de algemene dance-scene, een live-verslag vanaf Global Gathering of gewoon een overpeinzing over het leven…. Armin heeft altijd gesprekstof. Ook over die “DJ Top 100” heeft hij in het verleden regelmatig zijn mening geventileerd. Het is natuurlijk niet een lijst met “de beste deejays” maar met de “populairste deejays” en dan ook nog binnen een bepaald segment. Techno liefhebbers zitten waarschijnlijk minder vaak achter een computer of voelen zich te goed om mee te stemmen voor zo’n lijst, het is en blijft hoe dan ook een vertekend beeld. Armin relativeert de lijst als geen ander, al wil dat natuurlijk niet zeggen dat hij niet ongekend blij is dat hij Nummer 1 is geworden. Het is toch de Oscar voor DJ’s, hoe we het ook wenden of keren. En als je na het tellen van drie-honderd-nog-wat-duizend stemmen uit twee-honderd-zoveel verschillende landen uiteindelijk de meeste stemmen hebt is dat gewoon een mega prestatie en niets minder dan dat.

Bij “De Wereld draait door” liet Armin nog maar eens zien waarom hij de meest geschikte nummer 1 is. Hij is een ambassadeur. Naast presentator Matthijs van Nieuwkerk zat ditmaal Koos Postema als side-kick. Koos keek een beetje meewarig en zei na het zien van beelden van Armin Only in Ahoy’ lacherig dat “hij blij was dat ie er niet tussen stond”, kortom: de standaard reactie van de oudere generatie. Nadat Armin enkele zinnen gezegd had gingen zowel Matthijs als Koos steeds rechterop zitten. Deze domme “boemboemboem”-deejay bleek wat te melden te hebben en kon het nog goed formuleren ook. Armin vertelde dat het grote verschil tussen een DJ en een band is dat “een band altijd vastzit aan een bepaald repertoire. Als deejay kan je beschikken over elk geluid dat ooit is opgenomen.” Matthijs werd steeds geïnteresseerder. Armin vertelde over een verhaal dat hij ooit van zijn vader had gehoord over Mozart (of was het Beethoven?) die na het horen van een bepaald muziekstuk zo’n stuk uit zijn hoofd op papier kon zetten en dat Armin dat stuk muziek gebruikt had bij het intro van Armin Only. Koos klaarde helemaal op en trok opeens zijn vertrouwde, geboeide hoofd en knikte instemmend.

Weer een zieltje gewonnen. Armin was er in geslaagd om de standaard benadering van televisie presentatoren (house=dom, house=drugs) totaal om te draaien. En terecht. House is gek genoeg één van de belangrijkste exportproducten van ons land en we mogen best een beetje trots zijn dat we over de hele wereld enorm gewaardeerd worden. Fedde le Grand, Tiësto, Ferry Corsten, Marco V, Michel de Hey, Menno de Jong, Sander Kleinenberg… het zijn allemaal internationale sterren. Het lijken wel Nederlandse voetbaltrainers, zo populair zijn ze in het buitenland!

Afijn, voordat deze column op een huwelijksaanzoek gaat lijken zal ik het hierbij laten. Een jaar lang hebben we als Nederland (zo groot als een postzegel) weer de nummer 1 (en 2 trouwens!) van de wereld. Niet dat we daar veel van zullen merken want beide heren treden natuurlijk zelden meer in Nederland op, maar toch. Het gaat om het idee.Van het kantoor van de “O” naar “De wereld draait door”. Er zit een hoop tijd tussen maar als ik het iemand gun is het Armin. Maar dat was misschien wel duidelijk.

 

(PS: Vlak na het verschijnen van deze column werd Peter van Leeuwen door Armin gevraagd een boek te schrijven. “Eén op één”, onder de naam Coen Bom)