Ik koos dit jaar voor de vrijdag. De vrijdag van Dance Valley. Zoals de vaste lezer(es) van deze column wel weet ben ik een fan van Dance Valley en heb ik slechts één editie gemist, zijnde de allereerste. Een vriend van mij, Fred geheten, niet. Die heeft ze allemaal meegemaakt en – om dat zo te houden- er in het verleden zelfs wel eens zijn baan voor op het spel gezet. Dan ben je best fan. Met enige verbazing hoorde ik vorig jaar dat de organisatie van Dance Valley per sé een ‘weekend-editie’ wilde organiseren. Ik wist van het verlangen al langer af maar de halsstarrigheid waarmee men één en ander nastreefde deed mij de wenkbrauwen fronzen; waarom per sé? Wat was er mis met onze ‘alleen zaterdag’-editie? Waarom per sé een camping-Lowlands-boeren-zuipen-schreeuwen-imago? Het antwoord was simpel: geld.

Ik heb in het verleden en in het heden best wel eens iets georganiseerd. Soms succesvol, soms bepaald niet succesvol maar in ieder geval begrijp ik vaak de beweegredenen van een organisator. Als je een miljoenen-produktie moet neerzetten (want dat is Dance Valley de laatste jaren) zou het natuurlijk ‘joepie-de-poepie-geweldig-te gek swingend’ zijn als je die produktie TWEE keer kunt gebruiken. Dubbele verdiensten, anderhalf keer de kosten…. tel uit je (aanzienlijke) winst. Kan ik inkomen. Maar er zijn natuurlijk ook andere argumenten te bedenken. Argumenten om een twee-daags festival NIET te willen organiseren. In dit geval waren die blijkbaar niet te bedenken door de (vernieuwde) UDC-organisatie die Dance Valley organiseert.Zonder als oude lul te willen klinken: er is natuurlijk één en ander veranderd in de loop der jaren. De oude direktie van Dance Valley is inmiddels uitgekocht door een nieuwe, jonge, ambitieuze direktie met jonge honden uit de categorie: “opleiding gehad”. Zij weten hoe je marketing moet benaderen (geleerd op school), hoe sponsors bereikt kunnen worden (geleerd tijdens de stages) en hoe je het optimale rendement kunt bereiken (SWOT-analyse, winst- en verlies rekeningetje, kind doet de was). De oude direktie liet ZO-VEEL geld liggen! Wat een prutsers. In de afgelopen jaren zag je dan ook opeens de commercie naar binnen kruipen: Neem alleen al de beroemde WC-muntjes á 50 cent (alleen per 10 te verkrijgen) van een paar jaar geleden, het NOKIA of Heineken Meeting Point (hoe het precies heette weet ik niet meer, mijn kennissen zijn meestal de hele dag kwijt), Radio 538 als radio-partner, daarna Yorin als radio-partner (die zó achter het evenement stonden dat ze er niets van uitzonden, maar er waren nu eenmaal tv-commercials op RTL 4, 5 en Yorin in het pakket opgenomen), De PTT en Heineken besteedden vrijwel het hele marketing-budget aan Dance Valley…. kortom: het ging lekker. De zaak liep als een dolle.Ik ken de originele intitiatief-nemers van Dance Valley slechts een beetje. Niet goed. Ik weet wel dat het liefhebbers waren. Liefhebbers van de muziek die schrokken van hun eigen succes maar dat goed oppakten en het jarenlang tot het mooiste dance-evenement van Nederland maakten. Ook het zogenaamde ‘rampjaar’ waarbij mensen onderkoeld langs de snelweg liepen en een onverwachte after-party kregen in een nabijgelegen sporthal vond ik niet de schuld van Dance Valley; taxi-chauffeurs en busdiensten lieten hen in de steek en dan kun je nóg zulke goede afspraken maken… het houdt een keer op. Dance Valley was mijn enige échte vrije dag, mijn uitje.

Vorig jaar was dus de eerste “weekender” van Dance Valley, twee dagen achter elkaar feest was ingepland. Het grootste nadeel was: het regende op de vrijdag-editie alsof het Bangladesh was en dat is precies de nekslag geweest voor Dance Valley. Waarom? De direktie van Dance Valley heeft zichzelf wijsgemaakt dat de regenval de voornaamste rede was dat deze vrijdag mislukte. Onzin! Vooraf waren er ook al slechts enkele kaarten verkocht en toen wist nog niemand van de regenval. Vervolgens dacht men: als we nu de programmering op vrijdag zódanig goed maken dat iedereen liever op vrijdag komt dan zijn we spekkoper. Kan niet misgaan. Desnoods nemen we de Prodigy. Dat trekt alleen al dertigduizend man! Minstens.Toen kwam er een nieuw probleem: het vaste Dance Valley-weekend, zijnde het eerste weekend in augustus, bleek een probleem te zijn voor de Gemeente. Een tweedaags festival ging niet lukken. Teveel agenten op vakantie of zoiets. Moet kunnen. Spaarnwoude is het hele jaar natuurlijk een zwaar district voor een gemiddelde agent. Neem alleen al het wildplassen….. loopt enorm uit de hand als je er niet bovenop zit. Er werd wel een alternatief geboden omdat het vorig jaar zo probleemloos verlopen was met die 6000 mensen op vrijdag: 14 en 15 juli. Dan zou het wél kunnen. De direktie van Dance Valley nam de verkeerde beslissing: gewoon doen! Ondanks Extrema, ondanks Five Days Of.. en ondanks de Love Parade. Men zou toch wel voor Dance Valley kiezen als men eenmaal wist wat voor programmering men in petto had. Prodigy, Danny Tenaglia, Carl Cox…. en dan heb ik het alleen nog maar over de vrijdag. De helft van de medewerkers bij UDC weet inmiddels dat het geen beste keus is geweest. De aantallen bezoekers vielen zwaar tegen, naar mijn eigen schatting waren er 10.000 mensen op vrijdag en 35.000 op zaterdag (betalend of niet- ik zag weer veel ‘ik ben gratis binnen’-bandjes), het persbericht meldde iets hogere aantallen. Hoe dan ook, UDC gaat in afgeslankte vorm verder maar is volgens eigen zeggen “nog volledig” gezond als bedrijf.

Het zal. Hoe ziet de toekomst voor mijn favoriete festival er uit? Ik hoop maar één ding: dat men terug gaat naar de essentie, zijnde de muziek. En dus geen 9 muntjes voor 10 Euro (hetgeen een voorgemixte rum-cola, in een bekertje, zonder ijsblokjes, op rond de zeven Euro brengt), geen kermis-skateboard half-pipe banen, geen bungee-jump-ellende maar gewoon een muziekfestival met goede deejays die geen 40.000 Euro per stuk moeten krijgen en ZEKER geen twee dagen!! Iemand die op een camping wil staan kan dat ieder weekend doen, dat hoeft niet in het Dance Valley-weekend!! MIJN Dance Valley-weekend! Ik wens en hoop daarom dat de nieuwe direktie met de paar overgebleven medewerkers voor Dance Valley een beroep zal doen op speciaal ingehuurde part-timers die HOUDEN van de muziek. Zul je zien dat het geld opeens ook weer met bakken tegelijk binnenstroomt!