Jullie kennen ID&T toch? Die begonnen ooit hun carrière met een feest getiteld: The Final Exam (overigens was Duncan Stutterheim dat jaar net gezakt voor zijn examen, saillant detail). Dat was in 1992 en Irfan en Duncan (de I en de D van ID&T) waren toen nota bene nog bij ons langs geweest in Den Haag om wat tips te krijgen omtrent het organiseren van een dergelijk grootschalig feest. Grappig toch? Iets teveel tips gegeven misschien…
Hoe kom ik op ID&T? Welnu, in 1989 hadden mijn toenmalige drive-in show compagnon Paul de Bruijn en ik een lumineus idee: een groot Haags scholenfeest. Bedoeld voor alle middelbare scholen van Den Haag, met publicitaire steun van Lokatel, de Haagse lokale omroep. Lokatel ja. Nee? Komt niet bekend voor? We zaten toch in heel Den Haag op de kabel destijds. Nee, niet in de auto, op de kabel.
Nou goed, schaam je niet. Niemand kende Lokatel en vooral: niemand luisterde naar Lokatel. Dat was misschien al het eerste kleine probleempje bij de organisatie van ons Lokatel”s Groot Haags Scholenfeest zoals het voluit heette.
Verder hadden wij zalencomplex Amicitia geboekt a raison de 1500 gulden, hetgeen weliswaar erg veel geld was, maar er konden zo”n 2000 man in Amicitia, dus 2000 x 10 gulden…. nou, tel uit je winst. Daarmee hield het nog niet op. Omdat we toch wat onzeker waren of het wel vol zou komen (alleen op de naam Peter van Leeuwen zouden we het niet voltrekken, zo reëel waren we ook wel weer), hadden we een echte A-artiest geboekt. Niemand minder dan….. TATJANA! Tatjana was natuurlijk superpopulair dankzij de Flodder trilogie, maar ze was ook heel erg succesvol als zangeres. Wie kent niet de hits Chica Cubana (nummer 11 in de top 40 in 1988) en Awaka Boy (toch ook nummer 31 in diezelfde lijst). Ze was wel duur (ik meen 1750 gulden), maar garandeert wel een volle bak natuurlijk. Ze deed nog een gratis interviewtje op de radio ook.Het budget voor publiciteit was nagenoeg op. Bij de Printer maakten we (maar liefst) 100 A2 posters (want A3 posters zie je niet) en plakten wij enkele elektriciteitshuisjes onder. Okee, het was geen echte campagne, maar we hadden als drive-in show zo vaak op particuliere Scholenfeesten gestaan en die waren altijd bomvol. En die hadden geen radiosteun van Lokatel, laat stáán Tatjana.

De voorverkoop ging niet hard. En dat terwijl we toch zeker zo”n 4 voorverkoopadressen hadden. Maar dat zei nog niks, vonden we. Er waren 43 kaartjes verkocht, een week van te voren. “Het moet nu echt wel gaan aantrekken hoor”, zeiden we tegen elkaar, maar het KON toch niet anders dan nog goedkomen? Misschien was het de tijd van de maand, mensen houden het geld in hun zak…. nee, dat komt echt nog wel goed. Helaas konden we via Lokatel de promotie niet opvoeren, want als publieke omroep mocht Lokatel geen directe reclame maken natuurlijk. Wel konden we nog wat vrijkaarten weggeven in mijn radioprogramma De Haagse Hitparade. We besloten er maar liefst TIEN weg te geven, dat vulde de zaal nog een beetje.

Helaas belde er niemand naar de uitzending. Niemand die de gratis kaarten wilde hebben.

Afijn, het wordt nu TE pijnlijk om verder te schrijven. Uiteindelijk kwamen er 103 mensen, waarvan 80 ook daadwerkelijk 10 gulden entree betaald hadden. In een zaal voor 2000 mensen ziet dat er ongeveer zo uit als op de foto te zien is.

Afbeelding 8